Naar de haaien... Adelaide, Pt Lincoln & Pt Elliot - Reisverslag uit Neptune Islands, Australië van Mandy Beemster - WaarBenJij.nu Naar de haaien... Adelaide, Pt Lincoln & Pt Elliot - Reisverslag uit Neptune Islands, Australië van Mandy Beemster - WaarBenJij.nu

Naar de haaien... Adelaide, Pt Lincoln & Pt Elliot

Blijf op de hoogte en volg Mandy

11 April 2014 | Australië, Neptune Islands

Hoppaaa!! The story continues: Ik had besloten dat ik met de haaien in Port Licoln wou gaan zwemmen
dus moest ik eerst naar Adelaide want nergens anders vandaan kan je naar pt lincoln vliegen.
In Adelaide had ik een dagje voordat ik naar pt lincoln zou gaan
maar het is een vrij simpel stadje dus niet echt super veel te beleven. Ik heb wat dingen
geregeld en daarna beetje rondgelopen in de stad. Ik was in mn hoofd veel drukker bezig met wat er
ging komen!!! Ook had ik al het een en ander geregeld voor na pt lincoln, ik had gezocht naar werk
maar alles kwam uit op een laag salaris met hoge kosten voor een hostel OF werken voor verblijf en eten
dat zag ik niet helemaal zitten dus ik had mijn oude baas in Dysart een belletje gegeven en die wou mij
wel terug en als ik Roos (begingroep) mocht meenemen, wou ik ook wel graag terug.
Zo gezegd zo gedaan dus ik heb in Adelaide mijn vluchten terug naar
Dysart geregeld en het vooruitzicht van men lieve collegas weer zien maakte me blij!
Ik zou nog terugkomen in Adelaide dus ik zou de stad nog wel beter gaan verkennen als ik terug kwam.
Vroeg te bed en de volgende dag vloog ik dan naar Pt Licoln. In het vliegtuig hoorde ik een
jongen (Lucas,from Melbourne) praten over haaien, dus we raakte aan de praat
en hij zat in hetzelfde hostel als mij! Net mooi want konden we de kosten delen voor de airport taxi haha.
Het hostel was prachtig mooi, ik vond het dan ook geen wonder dat dit hostel de prijs had gekregen voor beste hostel van 2013!
We wouden vroeg gaan slapen dus na 2 ciders en Jaws kijken in de tv kamer ging ik dan echt slapen met de wekker om 5:30!
Bzzzzz Bikini aan, kleren aan, brilletje op, pilletje tegen zeeziek worden en wachten op de taxi.
In de taxi zaten twee te enthausiaste meiden die iets te maken hadden met greenpeace en een leuk stel uit engeland.
Op de boot was er denk ik een man of 12. We vaarde de opkomende zon tegemoed en kregen ontbijt. De zee werd wilder en wilder
dus ik hoopte dat dat zeeziekte pilletje snel zou gaan werken haha. We kregen allemaal instructies en moesten het een en ander
tekenen (risico etc) maar hoe langer we vaarden hoe enthousiaster ik werd.. We vaarde langs grote tonijn kooien (oid) en bij neptune island
aangekomen gingen we eerst de zeehonden bekijken die op de rotsen zaten. Haaien zwemmen namelijk rond "the drop" het gedeelte waar
het ondiepe in eens super diep word. Als er dan een zeehondje zwemt en de haai ziet m heeft zo'n beestje geen schijn van kans. Iedereen zei "ohh wat eng" maar zodra je op die boot
zit is alles wat je wilt gewoon een haai zien en denk je er helemaal niet aan dat dat beest je zonder kooi misschien wat aan zou kunnen doen.
De haaien werden naar onze boot gelokt met muziek, de haaien voelen de trilling en komen dan kijken of het een lekker zeehondje is. Er waren nog twee boten
die later kwamen omdat ze groter waren. Die andere boten lokte de haaien met bloederig aas. Ik wist eigenlijk niet dat er meerdere
boten waren die het deden dus hoorde hier pas later van nadat ik geboekt had. Misschien had dat spannender geweest maar hun boot had ook een
nadeel, daar gingen ze maar 1 x de kooi in over de hele dag en bij onze boot mocht je zo vaak als je wou.
We werden verdeeld in 4 groepjes van 4 en ons groepje mocht als eerst dus: wetsuit aan, gewichten om je buik, bril op, camera gereed,
laatste instructies over de zuurstof en plons we zaten in de kooi. Iedereen had zn eigen hoekje in de kooi. Ik was bang dat het ademen moeilijk zou zijn want ik
heb nog nooit geduikt maar dat ging helemaal prima. Het water was zoooo blauw dat het leek alsof iemand een felblauw papiertje
voor je ogen hield. Er kwamen steeds meer vissen maar na een tijdje waren die niet meer interresant. Ik kon zelf ook de muziek horen
dus ik zat een beetje lekker mee te neurieen en toen zag ik iets! Je denkt constant dat je een haai ziet maar deze keer was het
dan echt een haai die zwom onze richting op. Ik tikte snel de andere jongens aan en toen zwom ie onder ons door! Ik was zo
blij dat ik bijna vergat om een foto te maken haha. Maar iets zei me dat dit niet de laatste zou zijn. Ik dacht geef de volgende
groep de ruimte dus ik ging er uit en blij dat ik was vertelde ik het aan de greenpeace meisjes die waren ook helemaal happy!
Vanaf de boot kon je ze namelijk ook best goed zien. Ik zat even voorop de boot met men benen over het randje en toen zag ik haai nr 2!
Snel trok ik men benen in want we waren net aan het praten over hoe ze soms van onderen aanvallen en dan uit het water springen haha.
Deze haai bleef een beetje rond de boot cirkelen dus ik en de greenpeace meiden rende als malooten over het dek om m te blijven zien.
De dag was helemaal verzorgd met fruit eten en drinken dat was ook erg relaxed. Ondertussen bleef er steeds 1 haai komen en gaan
(teminste we dachten dat het dezelfde was). Je ziet namelijk het super blauwe water en dan een dik groot grijs iets om de boot zwemmen.
Toen was het alweer bijna mijn buurt, deze keer moest ik van mezelf meer fotos maken!
Wat nog best moeilijk is in ruig water, ik klemde me voeten onder aan de kooi zodat ik me handen kon gebruiken maar dan blijf je nog steeds vet heen en weer slingeren.
Deze keer was het echt helemaal top, 2 verschillende haaien die om ste beurt gezellig langs zwemde. Daar heb ik een paar top fotos van kunnen maken.
Op de fotos lijken ze echt niet groot maar ze zijn echt massive! De mensen van de boot hadden gezegd dat we moesten kijken naar lengte, littekens en
als we het konden zien het geslagt.. ja ja ik heb ook nog een klein biologie lesje gehad want ik leerde: de mannelijke haai heeft 2 piemels... dat is toch grappig... :p
Als ik het goed heb gezien waren het een mannetje en een vrouwtje deze keer dat ik in de kooi zat. Het was echt een mooie dag de haaien bleven komen en
in totaal ben ik 4 keer de kooi in geweest. In de kooi zo'n 4 verschillende haaien gezien. Vanaf de boot nog een stuk of 5.
Natuurlijk weten we niet of het dezelfde of andere waren maar dat doet er totaal niet toe haha. Het was gewoon zo vet om ze in beweging te zien.
Zo veel beter om zo'n beest in het echt te zien dan opgezet in een museum ofzo, natuurlijk zie je dan hoe groot ze gemiddeld zijn maar
het zijn echt geweldig mooie beesten. En ik kan gewoon zeggen dat ik ze in het echt heb gezien zonder dat ik bang was.
Natuurlijk is het ook mooi dat ik het hier heb kunnen doen want dit is uniek om zo met volgroeide witte haaien te zwemmen.
Wat ik zeker weet is dat ik het nog een keer wil doen!!! Wie weet kan ik het doen als ik ooit nog in zuid afrika beland. Dat is namelijk de enige plek samen met pt lincoln waar je met volgroeide witte haaien kan zwemmen. Wat je op de Oostkust kan doen is als de haaien nog zo klein zijn, dat hoef ik niet, als je het doet doe dan het uiterste!
(*even tussen door* 29 april ga ik in een glazen kooi met krokodillen zwemmen tijdens voedertijd :p in Darwin)
Helemaal high van de haaien gingen we terug richting land. Ze hadden nog een film... je raad het al: Jaws haha! Ik heb dus mooi
de terug rit geslapen (voor hoever dat kon op een boot). Dat we aan kwamen ging de zon weer onder.. wat een top dag! In het hostel
ging ik mijn fotos even uitgebreid bestuderen en op facebook zetten. De dag erna vloog ik eind middag naar Adelaide terug dus had ik mooi op het strand gechilled (meer het haven gedeelte dan het zee gedeelte waar de haaien zouden kunnen zitten)
Super grappig er was een groepje (aboriginal) jongens die vissen probeerde te vangen met een speer haha. Toen weer terug naar Adelaide
waar ik toevallig Eloy tegenkwam die ik kende van Defqon en Headhunterz! Kleine wereld! Daar even mee bij gekletst en toen ging ik naar Port Elliot!
Het vrouwtje van het hostel in pt lincoln had het me aan geraden dus ik dacht ik geloof Adelaide wel peer m daar heen! Dus zo gezegd zo gedaan ik zit in de bus.
Het duurde een klein uurtje en ik stond in een VET SCHATTIG <3 dorpje! Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar het was een soort -klein italiaans dorpje south australia style-
Het hostel hoorde bij een van de mooiste gebouwen vond ik. Uitzicht op het parkje en daarna het strand. Lekker rustig en super schoon. Een luxe voor de doorsnee backpacker!
Ik ging ergens kangoeroe eten met een Zwitsers homo stel waarmee ik aan de praat was geraakt. Zij hadden samen al veel gereisd dus uuuuuren en uren kan je dan doorgaan haha!
Savonds in het hostel was er een Duits stel die de Great Ocean Road in het verschiet hadden. Mandy vond het dan ook geen probleem om alle foto's te laten zien en wat tips te geven :D
De dag erna ging ik een grote wandeling maken langs allemaal stranden. Het was zo lekker rustig en zo schattig in het dorpje, ik vond het jammer dat ik die middag weer terug ging naar Adelaide.
Maar ja mijn vlucht naar Dysart ging dus zei ik Doei tegen South Australia en Hello again tegen Queensland!
-to be continued-

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 01 Aug. 2013
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 11962

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2013 - 30 November -0001

Australië werken en reizen

Landen bezocht: